-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Ny muskelbil - med godlåt
Dodge har hatt et solid grep om det amerikanske muskelbilmarkedet. Det har de ikke tenkt å gi fra seg.
Det er ikke så mange modellene denne armen av Stellantis har på programmet, og forrige uke kunne vi fortelle at Challenger og Charger synger på siste vers. Kun ett år til skal de produseres.
Samtidig fikk vi hint om at noe nytt er på gang og mange var skeptiske da de hørte det dreide seg om elbil, men sist uke fikk vi mer kjøtt på beinet da de viste sin Charger Daytona SRT Concept under Dodge’s Speed Week i Pontiac, Michigan.
Dodge fremhever tre spesialiteter med konseptet – en ny frontspoiler de kaller R-Wing, et «eksosanlegg» med Fratzonic Chambered Exhaust og en eRupt multi-speed transmisjon.
Dodge valgt betegnelsen Charger Daytona for å hedre deres første Nascar som gjorde over 200 mph. på bane i 1970.
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men Dodge sier den elektriske drivlinjen skal sørge for firehjulsdrift og for at nykommeren utkonkurrerer Hellcat på alle områder. Trolig innebærer det to eller flere motorer og effekt på nordsiden av 800 hestekrefter.
Batterikapasitet får vi ikke vite, men de sier den elektriske arkitekturen er 800 volts som gir lynlading, trolig 200 kW eller mer.
De fleste elbiler har ettrinns girkasse (Taycan har to), men Dodge lover multitrins kasse med elektromekaniske skift som trykker passasjerene mot seteryggen ved maks akselerasjon.
Også de som frykter at V8-brøl erstattes at trikkelyd får svar på tiltale gjennom lydprogrammet Fratzonic Chambered Exhaust. Stiller du deg også skeptisk, så spol frem til 1:55 i videoen så får du en smakebit.
Konseptet skal omsettes til en produksjonsmodell i 2024, og om den følger tett i sporene til Dodge Charger Daytona SRT bør den vel finne sin menighet blant muskelbilfolket. Kanskje.